در تمام عمر هیچکس خـلـوت تنهاییم را حس نکرد....تنهاترینم مثل خودت خـــدا...

مقدمه

آنچه در پي مي آيد تحليلي پيرامون آسيب هاي جدي تهديدكننده كيان خانواده است كه براساس روايات و آموزه هاي ائمه اطهار(ع) استخراج و تدوين شده است. اين آسيبها شامل آسيبهاي كلي مربوط به خانواده و آسيبهاي مربوط به زن و شوهر است.

گفتني است اين مطلب از كتاب تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حديث انتخاب گرديده كه اينك با هم آن را از نظر مي گذرانيم:

خانواده، مانند همه نهادهاي پرارزش، درمعرض انواع آسيب ها و آفت هايي است كه سلامتي، استواري و پويايي آن را تهديد مي كند. پيشوايان بزرگ اسلام، دركنار تبيين تحكيم خانواده، رهنمودهاي بسيارمهم و ارزنده اي را در جهت پيشگيري از اين آفات ارائه كرده اند.

    مهریه، به مالی گفته میشود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح به زوجه خود میپردازد یا مکلف به پرداخت میشود.

مهریه

مفهوم شناسی مهریه

    مهر که به آن صداقهم می گویند، عطیه و پیشکشی است که مرد در برابر ازدواج به همسر خود می دهد. در قرآن کریم می خوانیم:

    وَآتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنّ نِحلَهً؛ در کال رضایت قلبی، مهر زنان را به آنان بپردازیدنساء: 4"
فیض کاشانی در تفسیر صافی می نویسد: "برخی مهر را هدیه خداوند به زنان نیز می دانند". (1)

    « در سنت اسلامی، زن نمی تواند از پذیرش مهریه، ولو به مقدار ناچیز، سر باز زند. در اسلام، مسئله مهر و پرداخت آن تا آن درجه اهمیت دارد که اگر شوهر زنی کافر شود، و مهر زنش را که مثلاً بدهکار بوده، نپردازد، دولت اسلامی او را موظف به پرداخت آن می کند و در صورت عدم قدرت او، از بیت المال به آن زن می پردازد. نیز حاکم اسلامی با استفاده از اختیارات خود، می تواند به طلبکاری بگوید که از طلب خود صرف نظر نماید، ولی نمی تواند زن را وادار سازد مهر خود را ببخشد». (2) «نهاد مهر در ایران، براساس سنّت بنا شده است و مهرهای سنگین به تازگی معمول شده و هم چون سدّی در برابر تشکیل خانواده قرار گرفته است؛ در حالی که مهر، مظهر تعهد شوهر برای تأمین زندگی است». (3)

فلسفه مهر

    هدیه و پیشکشی که شوهر به عنوان مهر به همسر می دهد، در حقیقت وسیله ای برای مطمئن ساختن زن به صفای قلبی خویش و دریافت پاسخ مثبت و صمیمانه به پیشنهاد عشق اوست. مرد با اعطای چنین هدیه ای می خواهد به زن بگوید: طالب توام، تو را دوست می دارم و صفای تو را ارج می نهم. بدین سان، اگر مهر بر این اساس توجیه شود، وسیله خوبی برای ایجاد مهر و محبت بین زوجین و عاملی قوی برای انس و الفت است. (4) استاد شهید مرتضی مطهری نیز در این باره می نویسد:

    به عقیده ما، پدید آمدن مهر، نتیجه تدبیر ماهرانه ای است که در متن خلقت و آفرینش برای تعدیل روابط زن و مرد و پیوند آن ها به یکدیگر به کار رفته است. مهر از آنجا پیدا شده که در متن خلقت، نقش هر یک از زن و مرد در مسئله عشق، مغایر نقش دیگری است. نوع احساسات زن و مرد نسبت به یکدیگر، یک جور نیست. قانون خلقت، جمال و غرور و بی نیازی را در جانب زن، و نیازمندی و طلب و عشق و تغزل را در جانب مرد قرار داده است و همین ها سبب شده که زن توانسته مرد را به عنوان خواستگار به آستانه خود بکشاند، مردها را به رقابت با یکدیگر وادار کند، با خار کردن خود از دسترسی مرد، عشق رمانتیک به وجود آورد، و آن گاه که تن به ازدواج با مرد می دهد، عطیه و پیشکشی از او به عنوان مهر و نشانه ای از صداقت او دریافت دارد. مهر، با حیا و عفاف زن یک ریشه دارد و زن به الهام فطری دریافته است که عزت و احترام او به این است که خود را در امر ازدواج، رایگان در اختیار مرد قرار ندهد و به اصطلاح شیرین بفروشد. مهر، ماده ای است از یک آیین نامه کلی که طرح آن در متن خلقت ریخته شده و با دست فطرت تهیه شده است. قرآن کریم در آیه 4 سوره نساء از مهر به «صَدُق» یاد کرده است و صدقه از ماده صدق است، و بدان جهت به مهر، صداق یا صدقه گفته می شود که نشانه راستین بودن علاقه مرد است. هم چنین در همین آیه، از کلمه مهر با عنوان «نِحله» یاد شده است؛ یعنی آن که مهر، هیچ عنوانی جز عنوان تقدیمی و پیشکشی و عطیه و هدیه ندارد."5"

استحباب کم بودن مهریه

    گرچه برای مهریه اندازه ای معیّن نمی توان مطرح کرد و میزان درآمدها و چگونگی زندگی افراد، در تعیین اندازه مهر می تواند اثر گذار باشد، اسلام به کم بودن مهریه سفارش کرده و آن را امری مستحب دانسته که پاداشی الهی دارد. توصیه اسلام به این است که مقدار مهر زنان به گونه ای باشد که مرد بتواند با آسودگی خاطر و رضایت قلبی آن را بپذیرد؛ چرا که بی گمان کراهت قلبی در پذیرش اندازه مهریه، به شکل پنهانی و ناخودآگاه، روزنه هایی از بی مهری و دلسردی را به روی مرد می گشاید و در قلب او خراش نازکی پدید می آورد و در نتیجه، در دل او در مورد همسر آینده اش علامت سؤالی ایجاد کند که می تواند به سردی روابط بینجامد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره می فرماید: «بهترین زنان امت من، زیباترین آن ها از نظر چهره، و کم مهرترین آن ها هستند». (6) امام صادق (علیه السلام) نیز فرموده است: «همانا از برکت زن، کم بودن مهریه اش و از بدیُمنی او، زیادی مهرش است. (7)

    بی گمان برخی از آن ها که مهریه سنگین را پیشنهاد می دهند، گویا نوعی وثیقه مالی می ستانند تا به گمان خود، زن در برابر مشکلات احتمالی بیمه شود و خاطرش آسوده گردد؛ در حالی که تجربه نشان داده است هرگز این گونه وثیقه های مالی، به تنهایی بر پایداری و استواری روابط زناشویی توانا نبوده است و هیچ وثیقه ای به پای وثیقه اخلاقی نمی رسد؛ وثیقه ای که اگر در مرد وجود داشته باشد، خوشبختی زن در آینده تأمین است گرچه مهریه اش اندک باشد.

شهید مطهری در این می فرماید:

    آیا علت این که پیامبر برای زنان خود مهر قرار می داد، این بود که می خواست به آن ها در مقابل خودش وثیقه مالی بدهد؟ و علت این که در ازدواج علی (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) مهر قرار داد، این بود که می خواست برای فاطمه (سلام الله علیها) در مقابل علی (علیه السلام) یک وثیقه مالی و وثیقه اطمینان فکری بگیرد؟ اگر چنین است، پس چرا پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) زنان را توصیه کرد که متقابلاً مهر خود را به شوهر ببخشند و برای این کار پاداش ها ذکر کرده است. به علاوه، چرا توصیه کرد حتی الامکان مهر زنان زیاد نباشد؟ آیا جز این است که از نظر پیغمبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، هدیه زناشویی مرد به نام مهر، و بخشش مهر از طرف زن به مرد، موجب استحکام الفت و علقه زناشویی می شود؟ با وجود، به هیچ وجه نمی توان گفت نظر اسلام از مهر این بوده که وثیقه ای در اختیار زن قرار دهد. (8)

نکوهش مهر زیاد

    همان گونه که کم بودن مهریه در احادیث اسلامی نشانه برکت و خوش یمنی زن شناخته شده و موجب بالا رفتن ارزش معنوی او می شود، سنگینی مهر نکوهش گردیده و از آن با عنوان بدیُمنی و شومی زن نام برده شده است. رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «شومی و بد قدمی زن، به سنگین بودن مهر اوست». (9) هم چنین امام علی (علیه السلام) در این باره می فرماید: «مهریه زنان را گران و سنگین نکنید که دشمنی در پی خواهد داشت». (10) سخنان مقام معظم رهبری در این باره شنیدنی است:

    هر چه مهریه کمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیک تر است؛ چون طبیعت ازدواج، معامله نیست، خرید و فروش که نیست، اجاره دادن که نیست؛ زندگی دو انسان است. این ارتباطی به مسائل مالی ندارد. ولی شارع مقدس، یک مهریه ای را معیّن کرده که باید یک چیزی در این میان باشد، اما نباید سنگین باشد. بایستی عادی باشد. به گونه ای باشد که همه بتوانند انجام دهند. این که می بینید ما گفتیم چهارده سکه بیشتر را عقد نمی کنیم، نه برای این است که چهارده سکه بیششتر، اشکال در ازدواج ایجاد می کند، خیر؛ این برای این است که آن جنبه معنوی ازدواج غلبه پیدا کند بر جنبه مادی. مثل یک تجارت و معامله نباشد. اگر کسی برای دختر خود اهمیت قائل است، یا دختری برای خود ارزش قائل است، راهش این است که بگوید باید مهریه ما را زیاد کنید. مهریه هر چقدر کمتر باشد، جنبه انسانی این پیوند بیشتر است. کسانی که مهریه دخترشان را برای احترام به دخترشان بالا می برند، اشتباه می کنند. این احترام نیست؛ این بی احترامی است. بعضی خیال می کنند مهریه سنگین، به حفظ پیوند زناشویی کمک می کند. این خطاست، اشتباه است. اگر خدای ناکرده این زن و شوهر نااهل باشند، مهریه سنگین هیچ معجزه ای نمی تواند بکند. (11)

حکایت ها

    عالمان راستین به همسرانشان به نگاه شریک زندگی، مونس و همدم و موهبت خداوند برای آرامش می نگریستند و هیچ گونه برتری برای خود در برابر آن ها قائل نبودند. بر این اساس، همواره حرمت همسر خویش را پاس می داشتند و در نگهداری احترام او کوشا بودند. نمونه هایی از این پاسداشت به حریم و حرمت همسر را، در زندگی این شخصیت های بزرگ بیان می کنیم.

 

مهریه در اسلام

    در بسیاری از اوقات، مهریهٔ دختران مسلمان ایرانی بر مبنای سکههای طلا تعیین میشود؛ از سال تولد دختر گرفته تا شمار ائمه یا سوره‌های قرآن کریم به عنوان تعداد سکههای مهریه دختران بریده میشود.

    تحقیقی در سال ۱۳۸۷ در مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه از بیش از ۱۲۰۰ زن و مرد متاهل بین ۱۸ تا ۴۰ سال در حدود ۱۲ استان ایران نشان داده که میانگین مهریه به اعلام زنان ۳۵۰ سکه طلا و به اعلام مردان ۲۶۰ سکه طلا است. این پژوهش از رشد سریع میانگین مهریه در سالهای اخیر حکایت داشته به طوریکه تنها در عرض ۵ سال از میانگین ۳۰۰ سکه به ۴۵۰ سکه طلا رسیده است. میزان مهریه همچنین نسبت مستقیم با تحصیلات زن دارد. میانگین مهریه زنان با تحصیلات ابتدایی ۵۲ سکه طلا، راهنمایی ۲۰۸ سکه و زنان دارای مدرک لیسانس و بالاتر ۴۰۰ تا ۵۰۰ سکه طلاست. البته مهریههایی با مبنای ۱۲۴۰۰۰ سکه طلا هم دیده شدهاست

 

مهریه در اسلام بر سه قسم است:

مهر المسمی

    مهر المسمی: مهری است که زن و شوهر قبل از انعقاد عقد نسبت ‏به مقدار و میزان آن توافق نموده و آن را در عقد ذکر میکنند. تعیین میزان مهر مطابق‏ ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی منوط به تراضی طرفین است و محدودیتی در این خصوص در قانون پیشبینی‏ نشدهاست. و طبق ماده ۱۰۷۹ قانون مدنی، مهر باید بین ‏طرفین تا حدی که رفع جهالت آنها بشود، معلوم باشد (ماده ۱۰۷۹ قانون مدنی.)

شرایط مهر المسمی:

  • دارای ارزش مالی و اقتصادی باشد
  • قابل تملک و نقل و انتقال باشد
  • مشخص و معلوم باشد
  • معین و تصریح شده باشد
  • دارای منفعت عقلایی و مشروع باشد
  • شوهر قدرت تسلیم مهریه را داشته باشد

 

مهرالمثل

    اگر در زمان انعقاد عقد راجع به مهریه توافق نشده یا اینکه مهریه نوعی تعیین گردیده که مطابق قانون نبوده، ولی عمل زناشوئی بین زوجین رخ دادهاست، در این حالت بر اساس عرف و عادت محل و وضعیت خاص زوجه مانند تحصیلات، سن، شغل و امثال آن مهریهای هم شأن زنان مشابه وی تعیین میگردد که به این نوع مهریه مهرالمثل میگویند.

 

مهرالمتعه

    در نکاحی که دائم بوده و مهریه ذکر نشده یا شرط عدم مهر شده باشد زوج به زوجه مطلقه خود که با او نزدیکی نکردهاست مهریهای پرداخت میکند و این مهریه اصطلاحا مهرالمتعه گفته میشود.


مهریه در دین بهائی

    پرداخت مبلغی به عنوان مهر از طرف مرد به زن در ازدواج بهائی لازم است ولی این مبلغ بسیار ناچیز تعیین شده و فقط جنبه تشریفات دارد. مهریه در این آئین باید در زمان عقد از زوج اخذ و به زوجه تقدیم شود. تقدیم مهریه یکی از شرایط عقد است. میزان مهر در دین بهائی به شرح زیر است:

  • اگر مرد اهل شهر باشد از یک واحد تا پنج واحد طلا باید بپردازد.
  • اگر مرد اهل ده باشد از یک واحد تا پنج واحد نقره باید بپردازد.
  • به هر حال محلی که مرد ساکن است میزان پرداخت مهر است.

    بهاءالله شارع دین بهائی، به پیروان خود دستور دادهاست که در مورد مهریه حداقل آن را (یعنی ۱ واحد) را در نظر بگیرند، حتی ثروتمندان به کمترین میزان مهریه اکتفا کنند.

    یك استاد فقه و حقوق با بیان اینكه مهریههای سنگین از موانع ازدواج محسوب میشود، گفت: یكی از دانشجویانی كه میشناسم ، مهریهاش 3باغ انار، 6 هزار سكه و 10 قیراط برلیان مهریهاش بوده است.
زنان با تعیین مهریههای سنگین به دنبال حفظ حقوق خود در برابر مردان هستند.

    وی با اشاره به تاریخچه مهریه گفت: رسم مهریه در ایران باستان و حتی در آئین زرتشتیان وجود داشته و از اركان ازدواج بودهاست و هر زمان كه قصد ازدواج داشتند، قباله‌‌ای را تنظیم میكردند و مهریه زن را در آن قید میكردند.

    وی با اشاره به آئینیهودیان، مسیحیت و دوران پس از اسلام اظهار داشت: در آن دوران مهریه نیز وجود داشته است كه در میان همه اقوام بوده و اسلام آن را امضاكرده به این معنی است كه وجود مهریه را قبول كردهولی در عین حال آن را اصلاح نیز كرده است.

    این استاد دانشگاه (فاطمه میر شمس)  با بیان اینكه تحقیقات وسیعی در این زمینه انجام شده است، تصریح كرد: با توجه به تحقیقات انجام شده به نظر میرسد كه اگر بخواهیم تاریخ و پیشینه مهریه را بررسی كنیم مردان از زمانهای گذشته برای جلب نظر همسر مورد علاقه خود هدیهای میدادند تا بتوانند بدین روش نظر همسر مورد علاقه خود را به دستآورند.

پرداخت مهریه از سوی مرد نشانه صداقت و علاقه اش محسوب میشود.

وی با اشاره به ذكر مهریه در سوره نساقرآن مجید افزود‌:

    در آیه (4) سوره نساآمده است مهر زنان را صداق دهید. اما چرا خداوند در این آیه از صیغه امر استفاده كرده و امر به پرداخت مهریه زن كرده است؟ صداق از ریشه صدق گرفته شده و به معنی صداقت است و نكته جالب و لطیف این است كه دادن مهریه از طرف مرد نشانه صداقت، راستگویی علاقه و محبت وی به زن و تشكیل خانواده است.

    میرشمس ادامه داد‌: خداوند خالق مخلوقات است و دستورات خداوند را واجب است تا عمل كنیم. ضمن اینكه خداوند در رابطه با پرداخت مهریه زن امر كرده است.

    وی با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینكه مهریه هدیه مرد به زن است اما چرا خانوادهها این مسئله را به مرد تحمیل میكنند و به گونهای عمل میكنند كه طلبكار هستند؟ قرآن مجید مهریه را در حد توانایی مرد تعیین كرده است. در زمان پیغمبر اكرم(ص) با بستن پیمان زناشویی و خواندن صیغه عقد، مردان مهریه را سریع پرداخت میكردند.

    با توجه به صحبتهای شیخ طبرسی در مجمعالبیان: مهریه عطیه است و خداوند به مرد واجب كرده كه مرد این هدیه را پرداخت كندو این مهر هدیهای است از طرف خداوند به زنان.


رسم مهریه از هدف خود دور شده است

    در دنیای امروز رسم مهریه از جایگاه خود منحرف شده و خانوادهها غرضهای دیگری را از این مسئله دنبال میكنند. گروهی از خانوادهها فكر میكنند مهریه قیمت زن است و با توجه به خصوصیات و ویژگیهای دختر مانند تحصیلات، سطح مالی خانواده دخترو یا زیبایی مهریه بالا و پائین میشود. عده دیگری از خانوادهها مهر را نشانه تفاخر و بلندمرتبهای خود میدانند.

همه میگویند «مهریه را كی داده و كی گرفته؟»

    مردم تلقیهای متفاوتی از این مسئله دارند، برخیمهریه را تأمین آتیه زن میپندارند و به عنوان حمایت مالی میدانند. مهریه به مانند اهرم فشاری است در دست زن كه هر زمان مرد تصمیمی به طلاق همسر خود گرفت و یا قصد ازدواج مجدد داشت از آن به عنوان اهرم استفاده كند.

    مهریههای سنگین از موانع ازدواج است و چون از حد معقول خارج شده و معضل اجتماعی شده دانشمندان و كارشناسان موظفند تا با انجام بررسیهای دقیق نسبت به پیدا كردن راه حل مناسب اقدام كنند. راه حلی كه هم مهریه زن تأمین شود و هم بار سنگین مهریهای كه به مرد تحمیل میشود، كاسته شود و جوانان به ازدواج تشویق شوند.

    میرشمس در خصوص ارائه طرح و راهكار از سوی محققان و حقوقدانان اظهار داشت: طرحی در سال 83 تنظیم كردم و به قوه قضائیه دارم در این طرح پیشبینیهایی انجام گرفته كه بتوانیم مهریه زنان را از حفظ كنیم و از سوی دیگر از این شكل اهرم فشار بودن نیز آن را خارج كنیم همچنین باید مد نظر داشته باشیم كه مهریه سنگین نه به نفع زن است و نه به نفع مرد و باعث میشود بعضی از زنان خانواده را تنها به طمع رسیدن به مهریه سنگین خود نابود كنند و مردان نیز روانه زندان شوند.

مهریه همسران پیغمبر اكرم برابر 50 دینار است

    مهر سنت كه همان مهری است كه پیامبر در زمان خودش برای همسرانش در نظر گرفته بودحدود 500 درهم كه معادل 50 دینار است و هر دیناری حدود سه چهارم یك سكه است و حدود 5/7 میلیون و به قیمت آن زمان نیز مهر خوبی بوده است، منظور این است باید مهریه زن ارزشمند باشد.

مهریه یك دانشجوی دختر،‌ 3‌ باغ انار، 6 هزارسكه و 10 قیراط برلیان

این استاد دانشگاه با ابراز تأسف ازوجود مهریههای سنگین در جامعه و سختگیریهای خانوادههاگفت:

    یكی از دانشجویانی كه میشناسم مهریهاش 3باغ انار، 6 هزار سكه و 10 قیراط برلیان مهریهاش بوده است با توجه به این مهریههای سنگینی كه در جامعه شاهد آن هستیم، زمان بسیاری لازم است تا خانوادهها بتوانند به رسم واقعی مهریه عمل كنند نه این كه به مانند یك طلبكار عمل كنند

90درصد دختران مهریه را بالا میگیرند

    این استاد فقه و حقوق بیان كرد: با توجه به تحقیقات میدانی انجام دادهام ،90 درصد دختران مهریه را بالا میگیرند و همه معتقدند به علت بالابودن حقوق مردان و با توجه به اینكه مرد هر زمان كه اراده كند میتواند همسر خود را طلاق بدهد و یا میتواند به راحتی ازدواج مجدد كند، تنها مهریه میتواند حقوق آنها را تأمین كند.

    باید مهریه زن متناسب و متعادل باشد و حقوق اضافی كه زمینه سوءاستفاده مردان را افزایش میدهد باید تعدیل شود و به این وسیله هیچ مشكل فقهی و شرعی به وجود نمیآید و خیلی از معضلات به وجود آمده در جامعه كه ناشی از وجود چنین حقوقی است، از بین برود.

    وی با تأكید بر این كه مهریه از موانع ازدواجهای امروزی است، گفت: یكی از علتهای بالا بودن مهریه حقوق بالای مردان نسبت به زنان است.

    وی با بیان این كه قاضی زن در دادگاههای خانواده وجود ندارد، گفت: قضات مرد نباید صنفی عمل كنند و تنها طرف مردها را بگیرند لازم است تا تحقیقات میدانی وسیعی انجام شود تا عوامل واقعی وجود این تفكرات نسبت به مهریه شناخته شود و پس از آن بتوانیم با برنامهریزی و بازنگری مجدد در زمینه حقوق و قانون، مشكلات موجود در جامعه حفظ شود و برای جلوگیری از صدمه خوردن و از هم پاشیدن بنیان خانواده اقدام اساسی انجام شود.

 

شرط مهریه بصورت عندالاستطاعه

    با نگاهی کلی بر سابقه رسیدگی به دعوای مهریه و ابزار قرار دادن مهریه بعنوان وسیله ای برای مجبور کردن مرد به طلاق و متزلزل کردن خانواده ها و بزندان افتادن جمع زیادی از جوانان که چه بسیاری از آنها هنوز زندگی مشترک را شروع نکرده اند بسادگی میتوان به دلیل گنجاندن این شرط در سند عقد پی برد .

مهریه در گذشته های دور بعنوان یک سنت مطرح بوده و شاید در مقابل قوانینی که همگی مردانه بوده اند و زنها را برای فعالیت اجتماعی و اشتغال در تنگنا قرار میدادند وسیله ای بوده برای دفاع از حقوق زنان ، این حق در گذشته بصورتی بوده که مردان در ابتدای زندگی آنرا از روی میل پرداخت میکردند برای گرفتن و دادن آن روشهای عینی وجود داشته است. اگر بخواهیم مهریه را حقی متقابل (بعنوان یک هدیه خوشایند نه همراه دعوا و درگیری)در مقابل حق همسری مرد درنظر بگیریم مطمئناً مهریه های امروزی هرگز چنین هدفی را دنبال نمیکند .مهریه های سنگین امروزی در بهترین شکل خود به اسلحه ای دفاعی برای زنان در آمده است تا هر گاه از جانب همسر خود احساس خطر نمودند به اختیار با آن بتوانند مرد را در تنگنا قرار داده و احیاناً طلاق بگیرند (کمتر پیش میآید که مهریه های سنگین بوسیله جوانان امروزی قابل پرداخت بوده تا تامین مالی را برای زنان در پی داشته باشد) .با نگاهی به نظراتی که مربوط به مدافعان حقوق زنان است متوجه میشویم که اکثریت قریب به اتفاق این جمعیت با این مفهوم به مهریه توجه دارند .همچنین با بررسی سوابق پرونده های مهریه به خوبی به این موضوع پی میبریم که کارآئی مهریه از شکل سنتی خودش خارج شده است .

    هنگامی که مهریه زنان ایرانی از مقادیر قابل پرداخت ابتدا با نیت 14 معصوم شروع شد و به 114 سوره قرآن و در این اواخر به سالهای تولد دختر متمایل شد نحوه نگرش به مهریه نیز با همین روند تغییر کرد .

با وجود شروط متعدد برای زنان که در سند عقد وجود دارد مشروط کردن مهریه به استطاعت مالی مرد بسیار جالب خواهد بود چرا که اگر یک خانم حاضر به پذیرش این یک شرط نباشد همسر خود را به این فکر فرو میبرد که چرا شروط متعددی مثل نصف دارائی و وکالت در طلاق و طلاق عسر و حرجی و  . . .  را باید بپذیرد .

    از طرف دیگر کاملاً مشخص است که اگر مهریه عند المطالبه منظور نظر یک خانم باشد و همزمان مقدار آن نیز بالا باشد آنوقت مشخص است که در سر آن خانم ممکن است چه فکری وجود داشته باشد .

از طرف دیگر کاملاً بدیهیست که شروط ضمن عقد اجباری نیست و مرد و زن در صورت معقولانه بودن مقدار مهریه میتوانند آن شرط را امضا نکنند .

بنابر این این موضوع از این جهت روشی برای تضییع حقوق خانمها محسوب نمیشود .اما شاید مشکل آنجا چهره بنماید که یک مرد بدون دلیل و یا با دلایل واهی و از روی هوسرانی قصد طلاق زن خود را داشته باشد که شایسته است قانون راهی را برای جلوگیری از سوء استفاده از این شرایط در نظر بگیرد چرا که در گذشته حتی مهریه هم نمیتوانست بخوبی از امنیت روانی و اجتماعی زنان در این شرایط دفاع کند .

در کل از آنجا که مهریه هیچوقت نقش حمایتی مناسبی برای خانمها نداشته و ملاک خوشبختی هیچ خانواده ای نبوده است و از طرف دیگر خود مهریه و زیاد بودن آن عاملی برای متزلزل شدن بنیان خانواده ها شده است و از طرف دیگر استفاده از مهریه اهرمی برای به کرسی نشاندن حرف بعضی خانمها شده که فشار زیادی را به دستگاه قضائی و دادگاهها وارد میکند .


+ نوشته شده در  جمعه 1390/01/12ساعت 2:52 بعد از ظهر  توسط مــهـــدیـــه | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
با آرزوی موفقیت روزافزون تمام دوستان گرامی در لحظه لحظه زندگی!

پیوندهای روزانه
بـــازیـــگـــران
وایمکس مبین نت
دانلود رایگان
علوم جغرافیا
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
مرداد 1393
تیر 1393
اردیبهشت 1393
بهمن 1392
دی 1392
آذر 1392
آبان 1392
شهریور 1392
تیر 1392
خرداد 1392
اردیبهشت 1392
فروردین 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
تیر 1391
خرداد 1391
اردیبهشت 1391
فروردین 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
مهر 1390
شهریور 1390
مرداد 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
فروردین 1390
آرشيو
آرشیو موضوعی
به انجمن پیکسل خوش امدید
پــــــزشـــــکــــی #*ــــــــــــ
دندانپزشکی
پـــــوســــت، مــــو
تاریخچه بیماری سل
اعتیاد
تاثیر شغل روی سلامت دندان ها!
طب سنتی
نکات آرایشی بهداشتی
روانــــشـــنــاســــــی #*ــــــــ
مـــــــوفــقــیــت
برای زندگی بهتر
روانشناسی و خود باوری
چند راهکار ساده در زندگی برای رسیدن به آرامش
نقش اخلاق در خانواده
نوع خوابیدن با شخصیت شما در ارتباط است!
تنفر از رنگها نشانه ی چیست؟
طــــلاق
*# خـــــــــــــدا #*ــــــــــــ
مناجات نامه
علل گناهان چیست ؟
ترس از خدا
3 معصیت اصلی ؟
سی و سه گناه کبیره
چند حدیث از امام صادق
خدا در قرآن میفرماید
حسین و عاشورا
خدا، قرآن، آفرینش، بزرگان و.....
خــــانــــوم هــــــــا #*ـــــــــ
آقــــایــــون
ازدواج
زندگی
همسر داری
ده نکته رنگ کردن موها
ده نکته شیک پوش بودن خانم ها
آکـــواریــــــوم+ بیماری #*ـــــــ
آداب و رســـوم شـهـــرهــاـی ایـــران *#ـــــــــ
تهران
قزوین
خراسان شمالی
خراسان جنوبی
خراسان رضوی
اصفهان
داستان #*ــــــــــــــ
دانـــلـــود نــــوحـــه #*ــــــــــــ
دانــــــلــــود موسیقی؛ موزیک و...ایرانی
دانلود موسیقی؛ موزیک و...خارجی
متن موسیقی+معنی خارجی، ایرانی #*ــــــــــــــ
آکورد آهنگهای سیاوش قمیشی
دانلود آهنگ تصویری از HIRSA
دانلود آهنگ تصویری
دانلود موسیقی
دانلود نرم افزار
دانلود آنتی ویروس
عـــــکـــــس+مدل مو آرایشی+لباس #*ــــــــــ
عکس حیوانات + مناظر
عکس گوناگون
عکس متحرک
عــکــس؛ چـــهـــره هـــای ایـــران
یه تصویر متحرک
انواع آرایش صورت
فشن موی آقایان
لباس عروس
لباس عروس لبنانی
لباس عروس2011
لباس عروس طرح فرانسوی
شینیون مو
عکس مناظر متحرک
وال پیپر مناظر
انواع کیک عروسی
ورزشــــــــــی #*ــــــــــــــــ
تاریخچه تکواندو
ژیمناستیک
بیسبال
کشتی کچ
غار و کوه نوردی
آیکیدو
شطرنج
شنا و آموزش
فـضـای نـت و چـت #*ــــــــ
بــــخــــش کـــــامــپــیــوتــــر
ویروس سیستم
قابلیت سیستم reset را از بین می برد....Hibernate
استاندارد SATA
ادامه مطلب SATA
ادامه SATA
تـــجـــارت الـــکـــتــرونــــیــکـــی
هوش مصنوعی
چطور متخصص امنیت اطلاعات بشوم؟
آموزش فتوشاپ مرحله 1 و 2
آموزش نرم افزار
تــــرفـــنــدسـتــان
ســخــت افـــزار کــامــپــیــوتــر
لـــپ تــــاپ
هــــ+ک
سرویس های جستجوگر و مسنجر(یاهو، گوگل، MSN،...)
Microsoft Office Word
تــــرفــــنـــد کـــیـــبـــورد
تـــحــقــیــق درســـی #*ـــــــ
مکالمه انگلیسی
رشـتــه هـاـی فـنـــی مـهـنــدســی
تحقیق در مورد طلاق
تحقیق در مورد توبه
تحقیق در مورد تخت جمشید
تاریخ سیاست ایران
توسعه سیاسی
رزومه
کارآفرینی
مـــوبــــایــــل #*ــــــــــ
شــــعــــر #*ـــــــــــ
mohabat
دوستت دارم
به یاد بیار منو
عـــاشــقــانـــــه
داســـــتـــــان
پـــــدر
چند بیت شعر واسه عشق خودم
داســــتـــان شــــهــــادت پـــــــدر
تــقـدیـــم بــــه هـمـســر عــزیـــزم
طــــلا و جــــواهــــر.....
الــــمـــاس
سقف نیروگاه های اتمی چرا گنبدی شکل می باشد
ماه** وا* ره برای پیش*‌بینی سونامی
آشـپـــزـی #*ـــــــــــ
آشـپـــزـی ملل ها
نوشیدنی های سرد و گرم
اصــول نـگـهـداری حـیــوانــات
طــالــع بـیـنـــی
ش ی ط ا ن+پ ر س ت ی
تبریک سال نو
پیوندها
http://tinypic.com/
http://www.2shared.com/
4shared.com
http://www.persiangig.com/
من تنهام؛ اما تنها من نیستم
دانلود موزیک خارجی
یوزر پسوورد ناد32
دانلود موزیک
تهران موزیک
موزیک ایرانی
قالب وبلاگ
انجمن گرگانیها
aks
tarjome
HTC
hamshahri
tarfandestan
google translate
درج وبلاگ در گوگل
زبان انگلیسی
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM





Powered by WebGozar